pondelok, 27. júna 2016

Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru (Benjamin Alire Saénz)

Už len kvôli tej obálke som ju
chcela mať vo svojej knižnici
Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru bola jedna z prvých kníh, ku ktorým som sa po náročnom skúškovom období dostala. Som za to veľmi rada, pretože ma úspešne navnadila na ďalšie čítanie. Táto kniha skrýva za veľmi dlhým no originálnym názvom nádherný a nemenej originálny príbeh. A má všetko, čo má perfektná kniha obsahovať. 

Kniha patrí do kategórie young-adult. Rozpráva príbeh dvoch chlapcov, ktorí sú absolútne odlišní, ale napriek svojej odlišnosti sa rýchlo skamarátia. Ich priateľstvo patrí medzi priateľstvá, ktoré zažijete len raz za život. Keď sa Ari a Dante stretnú, vznikne medzi nimi silné puto, no do cesty sa im stavia mnoho prekážok a len viera v seba - a v silu ich priateľstva - je spôsob, ako zo života vyťažiť čo najviac.

Aristoteles, v skratke Ari, je pätnásťročný chalan ktorému sa začalo leto a nesmierne sa nudí. Kniha je zasadená do 80.tych rokov 20.teho storočia a tým pádom vysedávanie za počítačom alebo smartfónom nepripadá do úvahy. (Nebojte sa, tento časový rozdiel ani nepostrehnete, naopak je to príjemné konečne čítať knihu, v ktorej sa deti zabávajú napríklad hádzaním topánok do diaľky). Ari sa teda v jeden nudný deň vyberie na neďaleké kúpalisko. Je to zvláštne rozhodnutie, nakoľko Ari nevie plávať. Ja by som však povedala že to bolo jeho osudové rozhodnutie, nakoľko tam stretne Danteho, chlapca s rovnako čudným menom ako má on a to ich hneď spojí. Obaja v tom druhom nájdu jedinečného kamaráta a navzájom sa pustia objavovať tajomstvá vesmíru. 

Ari a Dante sú postavy, ktoré v sebe nesú všetky možné emócie. Ari je samotár, ťažko hľadá správne slová a v ničom si nedôveruje. Je uhundraný, pomaly všetko ofrfle a ukrýva v sebe veľa negatívnej energie predovšetkým hnevu, ktorý sa nekontrolovateľne prediera na povrch a prejavuje sa najmä trieskaním do vecí. Zaujímavé je, že nemá pomaly žiadne koníčky, a tak sa stále len nudí. Dante je jeho úplným opakom: číta poéziu, kreslí, má rád plávanie a jeho pohľad na život a svet je veľmi priateľský. Je výrečný a sebaistý. 

Kniha sa aj vďaka krátkym kapitolám čítala naozaj rýchlo
Ich rozdielne pohľady na svet hrajú hlavnú úlohu v celom príbehu. Na začiatku knihy sú Ari a Dante dospievajúce deti, ktoré o krutostiach sveta nemajú ani potuchy. Ako sa príbeh vyvíja, sledujeme, ako sa obaja chlapci menia. Dospievajú. Nielen po fyzickej, ale aj emocionálnej stránke. Stávajú sa z nich muži. Dospievanie však so sebou prináša niekedy príliš veľa bolesti a presne tak to bolo aj v tomto prípade. Ako som už spomínala, dej knihy sa odohráva v 80.tych rokoch 20.teho storočia, presnejšie v rokoch 1988/1989. Aj keď je kniha zasadená do iného storočia, nemám pocit že by boli Ari a Dante výrazne odlišní od pubertiakov v dnešnej dobe. Chodia na párty, pijú, fajčia marihuanu. Absentujúca je tam naozaj len prítomnosť modernej techniky. Na to, aby zostali v kontakte si telefonujú, píšu si listy alebo sa navštevujú, čo vôbec nie je zlé.

SPOILER!
80.te roky sú však úzko späté s hlavným motívom knihy a to je komunita LGBT. Viac vám nebudem prezrádzať, je však dobré ak si uvedomíte, čo všetko si v tých rokoch museli títo ľudia vytrpieť. Vtedy ešte neexistovali slogany It´s okay to be gay a každá druhá baba nechcela mať za kamaráta gaya, aby s ním mohla chodiť po nákupoch, lebo je to cool. Kniha si nekladie servítku pred ústa, budete trpieť spolu s postavami a často krát sa vám zastaví rozum nad hlúposťou a správaním niektorých ľudí. 
KONIEC SPOILERU!
Knihu vydalo vydavateľstvo slovart

Aj keď som knihu začala čítať bez akejkoľvek informácie, bez toho aby som na ňu čítala recenziu alebo čo i len zadnú stranu, pochopila som jej "zápletku" veľmi rýchlo. Knihu som prečítala za jeden a pol dňa a po dočítaní a zatvorení som ešte pár dní mala v hlave rôzne myšlienky. Nezačala som dokonca čítať žiadnu inú knihu, čo sa mi často nestáva. Ak teda máte chuť na silný príbeh, určite po knihe siahnite. Kniha je vážne výborne napísaná a postavy sú vykreslené tak realisticky, že budete mať pocit akoby ste našli nových kamarátov. 

Na Martinus.sk dostala kniha hodnotenie 4,5 hviezdičky z 5. Prikladám aj dva komentáre, ktoré ma zaujali a dalo by sa povedať, že vystihujú aj moju emóciu z knihy. 

Keď som knihu vzala do rúk, myslela som, že to bude niečo na štýl Paulo Coelho. Po pár stranách som však pochopila o čom príbeh bude a priznám sa, zostala som trošku zaskočená. Napriek tomu som čítala ďalej. Nebudem veľmi rozoberať štýl písania (bol jednoduchý, kniha sa ľahko a rýchlo čítala, bolo tam aj pár naozaj pekných myšlienok) alebo dej a postavy. Len som chcela napísať aké krásne a zvláštne pocity vo mne zanechala. Pre mňa naozaj krásny a originálny príbeh o láske. Veľmi sa mi páčilo že to bolo niečo iné, ako novodobé romantické príbehy, ktoré v poslednom čase trónia medzi Top predávanými. Knihu odporúčam všetkým, ktorí nemajú hlavu plnú predsudkov. Je to naozaj magický príbeh. - neznáma

Pred niekoľkými minútami som ju dočítala. Rada by som ju opísala toľkými slovami, ale zároveň len jedným - Dokonalosť. Zamilovala som si ju, zamilovala som si Ariho aj Danteho a je mi ťažko, keď viem, že som prečítala už aj jej posledné stránky. - Petra Novotná


Na záver odporúčaná literatúra priamo z knihy:


A ak to ešte neviete, autor chystá aj pokračovanie!




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára